September 9th, 2008

Peto: Rozdiely, na ktoré som jednoducho nebol pripravený…


www.exchangeusa.skAhojte! Ospravedlňujem sa za dlhšiu odmlku, no nemal som ani čas, ani chuť. Veci sa majú totižto takto. Škola mi tu začína pekne liezť na nervi. A to myslím smrteľne vážne. Možno som len v ďaľšej fáze kultúrneho šoku, o ktorom nám toľko rozprávali na školení v NYC. Je to možné… No považujem to za nepravdepodobné. Však čítajte ďalej.

Myslím si, že ak sledujete tieto stránky, aspoň zhruba si pamätáte môj rozvrh - ak nie, pripomeniem:

  1. AP Government ( najťažší level na mojej škole )
  2. Honor English ( najťažší level na mojej škole )
  3. Honor Physics ( najťažší level na mojej škole )
  4. Senior Seminar ( tu nie sú úrovne )
  5. Trig/pre-calculus ( najťažší level na mojej škole )
  6. Yearbook ( tiež bez úrovní )

Asi si myslíte, že to pravdepodobne nezvládam, som predsalen exchange student, angličtina nie je môj prvý jazyk…

Máte pravdu!

Nezvládam to, ale po tej psychickej stránke. Ide ma totižto od nudy poraziť!

Ok musím uznať, Government je zaujímavý predmet, máme dobrého profesora, nepoznám kopec slov. Ale tu to končí. Honor English??? Okrem jedného testu ( 17b/20 ) mám všetko vrátane domácich úloh na 100% ! Pravidelne tu nakopávam zadky ľuďom, ktorý tento jazyk používajú od narodenia. TU SAKRA MUSÍ BYŤ NIEČO NESPRÁVNE!

Chcete aby som pokračoval? No nech sa páči. Fyzika - nenávidená, strašidelná, povesťami zahalená to veda, do ktorej tajov sa podarí preniknúť len malému počtu študentov. Amerických študentov. Totižto príde Slovák, stretne sa tam s chalanom z Iraku a týto dvaja len celú dobu pozerajú na seba: “Čo toto preboha je?” Kde sme sa to ocitli? Prečo meráme, a následne na ďaľších piatich hodinách vážime 25 kociek? Prečo aj poondiaty priemer hodnôt rátame na počítačoch v MS Exel? TU SAKRA MUSÍ BYŤ NIEČO NESPRÁVNE!

Ale keď už som sa rozkecal, pome ďalej… Senior Seminar… Od nudy umrieť idem. Že tomu týpkovi čo po triede pobehuje nevadí, že všetci očividne spíme, dokonca aj  keď nam rozdá notbúky, že vypĺňajte testy, ktoré určia na aký ten džób sa hodíte. IBM ThinkPad A.K.A. pillow vankúšovitý, všetci ťa ľúbime - čo by sme si bez teba počali. Však by sme si hlavy na lavice pokladať museli. Ešteže tu školy míňaju peniaze z dotácií na takýto komfort. Kebyže tomu šéfujem ja, nakúpil by som za tie peniažky nejaké tie vankúše, deky, namiesto Mrkvosoft Exel by som rozdal kockované zošity a perá, však načo máme svoje hlavičky. A žiaden í-mejl, deti Americké, poštové holuby posielať budete. Za ušetrené $$$ by som odletel na Hawai a nikdy sa nevrátil…

Trig/pre-calculus… Ale teta, ja už sínus kosínus poznám, tangens kotanges je tiež môj kamarát… Že tomu vaše deti nechápu a musím pomáhať vysvetlovať… Aspoň nejdem od nudy pokapať jak tie muchy v mračnách Raid-u… A zabávam sa, aj keď občas mi skoro slzička z oka vypadne, od lútosti, samozrejme, keď začujem ďaľšie “Áj dont gét it, misís tíčr.”

Yearbook… Celý čas sa hrávam so svojim ájFónom pripojený na školskej wifine, samozrejme, zahraničné stránky sú blokované. Čo keď sa študent náhodou dozvie, že kaléráby, ktoré mu z TíVí tlačia do hlavy usmiaty anchorovia ( pre tých menej anglicky zdatných, poslovenčene povedané v angličtine že televízoroví moderátori )
sú len polopravda… Samozrejme tá, ktorá v ňom burcuje lásku k vlasti a nenávisť k súdruhom teroristom, ktorý napádaju krajiny len tak, keď si zmyslia. Samozrejme, nie za účelom šírenia Demokracie ( s veľkým D ), ako to robí amerikánska ármy. Ináč po toľkých reklamách čo som tu na ňu už všade videl, rozmýšlam normálne, že sa pridám a pôjdem do sveta demokraciu rozširovať a teroristov po horách naháňať.

Ináč ak stále čakáte že poviem niečo duchaplné, sklamem vás. Zmysel tohto predmetu nie je. Na futbalovom zápase som cvakol zopár fotiek, ktoré možno pôjdu do školskej ročenky a ako to cítim, ďaľší polrok ani prstom nepohnem. Však som si už svoje odmakal, né? Však sa pokochajte tými profesionálnymi fotografiami.

www.exchangeusa.sk

www.exchangeusa.sk

www.exchangeusa.sk

www.exchangeusa.sk

Aj video som pre vás z programu natočil… Tak vačujte

Deti na Slovensku, rodičia detí, ukážte toto svojím deťúrencom ako to funguje v Émérike. Keď sa teraz tak zamýšľam, jedinú chybu v našom školskom systéme vidím v profesoroch. Nie všetkých, Bože chráň, no ibá v tých, ktorí ešte nezistili, že sa doba zmenila. Že deti treba motivovať. Že k nim treba byť milý. Pochváliť. Usmiať sa. Pomôcť aj vo svojom voľnom čase. V tejto oblasti si berte príklad z kolegov spoza veľkej mláky. Skladám pred nimi svoj pomyslený klobúk z hlavy, nemám zatial jedinú negatívnu skśenosť  ( klop - klop ). Ale čo sa týka naších “zastaralých komunistických osnov”… Prosím, nesnažme sa priblížiť k západu. Len to nie. Možno to znie ako obrovské klišé… No neviete si predstaviť, čo by som dal za svoju hodinu organickej chémie. Alebo za nejaký ten testík z biológie, s rozsahom učiva 50 strán. Vážne. Potrápiť si svojích zvyšných 5 mozgových buniek. A poriadne. Človek zistí skutočnú hodnotu toho čo mal, až keď o to príde. Je pravda, že som si zvykol šťavnato zanadávať na “blbosti”, ktoré nam do hláv tlačia. No bez ních… Bez ních by sme boli blbučkí, leniví pohnuť rozumom, stali by sa z nás poslušné ovečky neschopné zamyslieť sa nad každodennými vecami, nad tým, čo sa deje vo svete… A to si myslím, že nikto z nás nechce.

Už čoskoro vám napíšem, ako som vybabral so školou - ak sa to tak dá nazvať. Mylím si, že to je vceľku netradičné a bude vás to zaujímať. Najmä vás, budúcich exchange… Ja som napríklad o takejto možnosti pred odchodom nevedel, nikde som sa to nedočítal… Preto vám radím, prihláste sa pre odoberanie notifikáci cez ímel, nič tak nezmeškáte…

Your email:  
Subscribe Unsubscribe  

P.S.: ospravedlnte ma, no musel som sa niekde vybúriť a keďže v gyme som už bol, tento článok bola moja posledná možnosť. A hneď sa cítim lepšie :)

60 Comments to “Peto: Rozdiely, na ktoré som jednoducho nebol pripravený…”

  1. September 9th, 2008

    Peter napísal:

    S tým prístupom učiteľov máš asi pravdu. Ale …
    Včera sme mali radu školy a schvalovali sme aj nejakú ekonomickú správu o hospodárení školy. Priemerný plat učiteľa na našej škole ( základná ) je niečo málo cez 16000,-Sk brutto, čiže cca 800,- USD. A to je PRIEMER!!! Čiže možno keby sa táto mzda aspoň zdvojnásobila, tak by sa aj naši učitelia začali častejšie usmievať a venovať žiakom aj po vyučovaní, v čase svojho osobného voľna. Ja viem, nie je všetko LEN o peniazoch …

  2. September 9th, 2008

    IQi napísal:

    Este ze si si nevybral Cook predmet, z toho maturovat, by bolo pre Teba asi velke peklo…

  3. September 9th, 2008

    IQi napísal:

    JOKE! :lol:

  4. September 9th, 2008

    cefo napísal:

    ludia, to je tak vsade v USA? :roll:

  5. September 9th, 2008

    Ly napísal:

    Heh, já se během fotbalového zápasu šíleně zrasila se svojí bandou, jsem ani nevěděla, že to skončilo :D

    Ale závisí to na škole, třeba já mám celkem těžké předměty, na kterých si netroufám spát a úkoly fakt dělám - US History a Žurnalistiku. Tam to jde o hubu :)

    Ale ta angličtina je vtipná :) Třeba jsem zjistila, že mám lepší slovní zásobu než někteří ve třídě :D Totiž - nemám problém najít protiklad třeba ke slovu “terrible”, což je “wonderful”, ale kolegové ve třídě tak trochu čuměj do blba a pak pronesou svoje oblíbený: “áj dont nau” :D

    Jo, a vzala jsem si Španělštinu :D A musím se fakt smát. Moje znalosti ohledně tohoto jazyku jsou sice nic moc, ale už čtvrtý týden se učej 2 věty - Jak se řekne “Jak se jmenuješ” a “Jak se máš” :D Nj, holt vědí, že AJ je světový jazyk, tak na to učení cizího jazyka trochu serou :D

    Jo a zajímavost - kámoška je na jiný škole a vzala si Němčinu :D A musela se ji vzdát a vzít si něco jinýho, jelikož - UMĚLA MLUVIT LÍP NĚMECKY NEŽ UČITELKA :D A tu to strašně deptalo :D

  6. September 10th, 2008

    tiby napísal:

    ty volee ja ti tak zavidim ja mam kazdy den 7 hodin a domov sa vraciam okolo 5 kedze mam este basket trening potom

  7. September 10th, 2008

    vincesko napísal:

    a ty si f pohode kamo?

  8. September 10th, 2008

    Foboss1 napísal:

    Zdravím. Veľmi sa mi zapáčil tento web. Na nemenovanom fóre som natrafil na link, ktorý ma doviedol až sem, a odvtedy som odtialto neodišiel :lol: Veľmi sa mi páčia Vaše zážitky spoza “Veľkej mláky”. Píšte častejšie a viac :D ak vám to čas dovolí, lebo tu doma sú ľudia, ktorý sú veľmi zvedaví :D… Normálne vám trochu závidím… hlavne znalosť cudzieho jazyka… keďže som tak trochu antitalent na jazyky… :sad: Celkom ma zaujal školský systém v USA… Chcem sa opýtať, ako to je zo začiatkom škol. roka, keďže viacerí ste písali rozdielne dátumy začiatku… To tam nemajú nejaký jednotný deň? ako u nás?? (pracovný deň po 1.9.) ďalej ma zaujíma, ako to je vlastne zo školským systémom? Napr. na slovensku sú “odborné školy” a gymnáziá… Jednoducho keď vyštudujem stavebnú priemyslovku, môžete už pracovať v stavebníctve. Ako je to v USA? Ďakujem za odpovede a držím Vám palce :smile:

  9. September 10th, 2008

    kenty napísal:

    co sa tyka zaciatku, tak moja skola zacina oficialne 25.8. a myslim, ze vsetkym zacina rovnako. ale niesom isty.a co sa tyka tvojej druhej oazky ohladne zameranosti skol, tak s tymto ti pomoze najskor peto…

  10. September 10th, 2008

    Alex napísal:

    inak peto, si si isty ze ti ten Ajfoon bude fungovat aj na Slovensku?

  11. September 10th, 2008

    Peto napísal:

    dakujeme foboss :smile:
    zaciatok skolskeho roka je rozlicny, v kazdom state, dokonca aj school districte moze byt iny.

    skolsky system v amerike sa neda popisat dvoma vetami :) sam nemam znalosti na to, aby som ho opisal, pred tyzdnom som nemal este tusenia ze mozem… ale o tom v dalsom clanku :wink:

    kazdopadne ak pride cas a nebude ocom pisat, tak pozbieram dokopy informacie co mam, nieco pohladam na nete, popytam sa tu a napisem o tom clanok ;)

    alex: ajfon je vsade na svete hardwerovo rovnaky, odlisuje sa len blokovanim/neblokovanim na konkretneho operatora… a to sa da vyriesit uz aj teraz :smile: cize pokial sa nepokazi, tak fungovat bude :)

  12. September 11th, 2008

    kenty napísal:

    vincesko, tvoj koment bol komu? tibymu ci petovi?

  13. September 11th, 2008

    Alex napísal:

    No..ja sa len pytam lebo tiez som to tak planovala ze tu si ho kupim..ale bolo mi povedane ze nebude fungovat

  14. September 11th, 2008

    Peter napísal:

    Čo sa týka tej “ľahkosti” americkej školy, tak to vlastne ani nemusí byť tak, ako sa to na prvý pohľad zdá. Treba tu spomenúť, že Peťo na Slovensku navštevoval 8-ročné gymnázium Jura Hronca na Novohradskej ulici v Bratislave. Ja som taktiež jeho absolventom a musím povedať, že toto gymnázium patrí svojou kvalitou a náročnosťou k špičke na Slovensku. A platí to už pár desaťročí. Takže je dosť možné, že keby bol na jeho mieste niekto iný, z inej školy, nebodaj z nejakého malomestského gymnázia, tak by vôbec nemal tento problém s “nudením sa” na hodinách. Takže nemajte strach poslať deti študovať do USA, možno tam neosprostejú … :twisted: :lol:

  15. September 12th, 2008

    Kate napísal:

    caw:D potvrdzujem,ze skolstvo tu dosahuje uroven pod nulov chodim na osem rocne gyymnazium v ziline, teraz by som mala chodit do sexty ale tu ma zaradili do maturitneho rocnika:D a su hotovi aka som chytra… ked je x styri, aky bude vysledok 3+x+8?:D

  16. September 12th, 2008

    Alex napísal:

    Hm..tak neviem ci vy ste taki chytri, alebo ja som taka hlupa ale mne niektore veci (hlavne matika) vobec nepripadaju lahke:)..ale ne vazne…tak moja skola ma asi nejake ine osnocvy alebo neviem co ale na matike rozhodne berieme dost tazsie veci (teraz by som mala byt v kvinte) aj to, co sme na u nas v skole este nemali..mozno je to len na zaciatku, neviem. Ale uznavam ze pisat test z anglictiny a mat pritom otvoreny zosit aj knihu je dost odveci:D

  17. September 15th, 2008

    tereza napísal:

    jejda peto zavidim ti…zavidim ti tu nudu…ja nemam cas si ani len veci oprat:D

  18. September 15th, 2008

    Ilč@ napísal:

    Alex: naprosty souhlas.. obcas ale v matice je svetla chvilka a bere se fakt uplne primitivni latka.. coz je zridkakdy, neco mi fakt nic nerika…

  19. September 15th, 2008

    vincesko napísal:

    moj koment bol samozrejme k petovi…nehnevaj sa peto ale vies lepsie po anglicky ako americania hej?skvely optimizmus…a nechapem jak sa niekto moze stazovat na neucenie/nudu/ v skole

  20. September 15th, 2008

    Foboss1 napísal:

    vincesko, nedalo mi nereagovať…
    a prečo by nemohol vedieť lepšie, je pravdepodobné, že má bohatšiu slovnú zásobu, ako rodený amík…
    Ešte k tej nude, títo ľudia, tam nešli len tak pre srandu králikovú, išli tam za skúsenosťami a vdelaním, ale asi pravdepodobne, americké skoly sú pre peťa ľahšie…

  21. September 15th, 2008

    kenty napísal:

    ako sa niekto moze stazovat na nudu v skole??? prvy tyzden som oslavoval, neskor zistim,ze ked si musim pisat tri strany veci, ktore uz ovladam, tak ma to stve a zistim, ze ked uz nieco pisem, tak aj chcem aby ti to nieco dalo…napriklad ja ked mam za hodinu vyriesit 40 prikladov, (uroven zakladky) tak aj cem aby mi to aj nieco dalo, ked uz tomu davam 80 minut svojho zivota tri krat tyzdenne…

  22. September 15th, 2008

    Alex napísal:

    Ilc@(sry nemam makcene:)): akoze my tu matiku mame tiez dost lahku ale oni pouzivaju njaku divnu terminologiu taze vlastne vsetko viem ale po svojom..a potom na pisomke sa z tych ich veci neviem vymotat…Na fyzike ideme merat stromy pomocou pravouhlych trojuholnikov zajtra..,,neviem sa dockat”…ale zas neviem co beru na tom vyssom stupni a nechcem zas ze tam pridem a nebudem tusit o co sa jedna…a v anglicitne ziadny zmysel nevidim kedze preberame staroveke grecko a pisomky su s otvorenymi zositmi a knihami! normalne sme tam sedeli a vsetko opisali zo zosita z papiera kt. sme dostali na minulej hodine…este aj otazky boli presne tie iste..cize ziadna kreativita…

  23. September 16th, 2008

    Peto napísal:

    diki foboss…

    myslim si, ze som nepovedal, ze moja anglictina je lepsia ako americanov. urcite nerozpravam lepsie ako oni :lol:
    testy ktore sme zatial pisali boli z gramatiky, asi 4 + nejake tie domace ulohy. a je to mozno smutne, no skoroval som v nich lepsie ako vacsina z nich.

    ci sa ti to paci, alebo nie, amerika jednoducho nie je taka skvela a za to ze sa mi podarilo dostat sa sem, nebudem rozsirovat, ze tu je vsetko dokonale. lebo to tak nie je, aj ked su v mnoho veciach pred nami

  24. September 16th, 2008

    Alex napísal:

    ked uz sme pri tych testoch..z povinneho ciatania pop-quiz a baba co to citala 2x(!!) mala 26%…ja som to precitala tak ybeyne..asi kaydu druhu stranu a mala som 90..tak nieco na tom bude…

  25. September 16th, 2008

    Peto napísal:

    dakujem za podporu :wink:

    nezabudaj, ze uz mas slovensku klavesnicu, nie anglicku :lol: :wink: :grin:

  26. September 16th, 2008

    Ilč@ napísal:

    Alex: matiku nenavidim, maji uuuplne divnou terminologii ci co.. zase ukolu jak nas***o, vubec se mi do toho nechce. a jeste gov-t, to je ale lehky, az na to, ze nemluvim anglicky tak dobre, tudiz mi to bude trvat.

  27. November 25th, 2008

    Peťa napísal:

    Ako je to ked tam idem v maturitnom rocniku?
    Budem vobec robit tu maturitu? Alebo, co budem robit ked ostatne decka budu maturovat?

  28. November 26th, 2008

    holly napísal:

    Peter: myslim, ze dobra reputacia je asi to jedine co GJH zostalo..

    a ja som napr. na trig/precalc brala super veci..polovica bola akokeby ucivo z nasho 2.roc a druha polovica nieco z 3.roc..

  29. November 27th, 2008

    kenty napísal:

    tak to co sa mi dnes stalo prekonava vsetko co som doteraz zazil. zhabali mi vyklapaci nozik(cepel asi 7 cm), ktory som si este doniesol zo slovenska. dovod? mohol by som s nim spachat v lietadle teroristicky cin. ale viete co je najlepsie? ze ked pojdem domov(samozrejme lietadlom), tak mi ho vratia!!! ndpc

  30. November 27th, 2008

    Peter napísal:

    KENTY: Taky mlady a uz terorista? Ze sa nehambis… Kto ti ho zhabal? V skole?
    A co tak pridat nejake fotky?

  31. November 27th, 2008

    kenty napísal:

    v skole????ale kdeze, na izbe este spinavy od masla a salamy… a zhabal mi “night staff” kontrolujuci okolo 11-12 ze ci sme vsetci na izbach atd…

  32. November 28th, 2008

    kenty napísal:

    ok, na fotkach popracujem :smile: :smile: :smile:

  33. February 13th, 2009

    Lala napísal:

    Peto, to bude asi tym, ze ako exchange student v amerike mas malu sancu dostat sa na skutocne dobru strednu skolu, nehovoriac o tom, ze si v alabame, ktora je znama tym, ze jej skoly nie su medzi najlepsimi v krajine. ak si chcel spickovu skolu, mal si sa radsej vybrat na nejaku sukromnu skolu do new england, ny alebo kalifornie, tam by si zrejme nemal cas takto verejne generalizovat americke stredne skolstvo. ano, mas pravdu v tom, ze je vela skol podobnej narocnosti ako ta, ktoru teraz navstevujes, ale nesmies zabudat, ze amerika je krajinou dvoch velmi vzdialenych polov a tyka sa to snad vsetkeho. existuju mnohe stredne skoly, ktore su ovela narocnejsie ako niektore nase slovenske vysoke skoly, pretoze od svojich studentov ziadaju independent a creative thinking, vela akademickeho pisania, analyzovania, hladania suvislosti namiesto slovenskeho tupeho memorovania lebo informacie sa daju lahko vyhladat..a to je presne pristup ktorym sa produkuje najsilnejsia ekonomika a najlepsi vyskum na svete..nie vyrabanim slovenskych chodiacich encyklopedii, z ktorych este ziadna neziskala nobelovu cenu lebo sice tie informacie ovladaju, ale nedokazu s nimi nalezite pracovat. prajem ti aby sa ti trochu otvorili oci, aby si si uvedomil, ze si vystaveny len jednej casti americkeho stredneho skolstva, a nie vsade to funguje tak ako na tvojej skole..pekny zvysok pobytu, uzi si to

  34. February 13th, 2009

    kenty napísal:

    ja len par veci. peto je v pennsylvanii, nie v alabame. Po dalsie nico k tej ekonomike… pravdou je, ze USA je najsilnejsia ekonomika, ale pozri sa co sa tu deje dnes. Nezamestanost v najludnatejsom americkom state, kalifornii, je vacsia ako u nas na slovensku a stale stupa. Dolar neustale klesa. banokvy sektor je ochromeny. vyroba a spotreba automobilov este viac. ludia su hromadne prepustany. ano, mali aj maju peniaze, lenze ich minaju tak nehorazne nezodpovedne, az to neni pekne(vid napr. vojna v iraku, 9-12 miliard dolarov mesacne)

  35. February 13th, 2009

    Peter napísal:

    LALA, nabudúce si pred napísaním príspevku lepšie prečítaj článok. Kenty ťa už upozornil na to, že si si akosi zle lokalizovala miesto Peťovho pobytu. Ďalej nechápem, ako si dovolíš v dnešnej dobe nazvať USA najsilnejšou ekonomikou. Práve tí ich experti priviedli po vzore Marxovho Kapitálu svet do hlbokej recesie. A najlepší výskum? Neviem, či si nezabudla na štát, ktorý sa volá Rusko. Aj v ich podmienkach zlomkových platov dosahujú vo výskume, hlavne vojenskom, špičkové výsledky. A ten názor, že niektoré stredné školy v USA sú kvalitnejšie ako naše VŠ, podľa mňa v takejto všeobecnej rovine neobstojí. Samozrejme aj u nás sú VŠ a VŠ … Škoda len, že sa zatiaľ neozval nikdo z českých a slovenských študentov v USA, že natrafil na takúto strednú školu. :twisted:

  36. February 13th, 2009

    Peto napísal:

    Lala po prve, ako uz povedali, som v PA, nie AL :roll:
    po druhe, to, ze sa exchange studenti nemaju sancu dostat na dobre skoly je hlupost. osobne poznam dvoch ludi, ktory su na jednych z najlepsich v state :smile: vlastne troch, ak si nahodou precitala (aj ked uz vopred viem odpoved :mrgreen: ) jeden z novsich clankov, tak momentalne som na DRUHEJ najlepsej statnej skole v PA, cize dokazem vcelku slusne porovnavat, dokonca tu chodim aj na vysoku skolu (nie hociaku), cize tak…

    najsilnejsia ekonomika… to je prote fakt. no na vyske prave koncim MACROECONOMICS (veda, ktora vznikla po great depression v 1930) zatial s Áčkom, aj ked o tyzden mam final (drzte palce), cize si dovolim tvrdit, ze mam vcelku aky-taky prehlad o tom, co sa prave deje. a mozem ti zodpovedne povedat, ze “srandy” tu bude este kopec a to, ze je povazovana za najsilnejsiu ti je pri $10 trilionovom (ide sa tento rok navysit o dalsi trilionik) national debte a strate 590 000 pracovnych miest za mesiac prd platne.

    vyskum, nobelove ceny… prepac, slovensko ma cca 5 milionov, usa asi 60 krat viac obyv. a je fakt, ze vacsina tychto hlaviciek do USA emigrovala, USA ich nevychovali, ale to isto vies :wink:

    dakujem ti, pobyt sa posnazim uzit si ako len bude v mojich silach… a zaver ti chcem aj ja tiez popriat, aby sa ti otovorili oci a skusila si vytvorit na veci vlastny nazor, a nie ten, ktory nam je tlaceny do hlavy… mozno skusila vycestovat a zazit nejake to internship na vlastnej kozi… potom asi zistis, ze na zapade nie je vsetko najlepsie :wink:

  37. February 14th, 2009

    kenty napísal:

    peto, akurat som to hladal na wikipedii, a nakolko americania nepouzivaju miliardu, nieje to 10 trilionov ale bilionov. Akokolvek, je to $30703 na cloveka, zatialco slovensky je $5019 na cloveka. cize ak by sme mali rovnaky pocet obyvatelov, dlh je priblizne sestkrat mensi.(zdroj: en.wikipedia.com)

  38. February 14th, 2009

    Peto napísal:

    jj je to okolo 30 tisic na hlavu.. proste trilions, ani neviem ako to po slovensky povedat :smile:

  39. February 14th, 2009

    kenty napísal:

    dalsia zaujimavost z wikipedie: V USA zije vacsie percento ludi v chudobe ako na slovensku. USA 12-17%, Slovensko 11.6%

  40. February 18th, 2009

    jimmy napísal:

    No prepacte ale ja sa musim len smiat, samozrejme ze na zapade neni vsetko najlepsie to predsa nikto nepovedal, ale ako sa mozete tvarit ze Slovensko je najlepsie na svete a nema ziadnu chybu. A pisat sposobom ze tak vam treba amici, dufam ze skrachujete. Sorry ale to je dost kratkozrake. Pokial skrachuju amici tak potom moze ist aj Slovensko do… A tiez sa mi pacila ta poznamka s Ruskom. Ano rusi su najlepsi a podme rychlo aj sirokorozchodnu zelenicu stavat.Nechapem preco sa stale tlacime k tym rusom za kazdu cenu a oni na nas evidente kaslu. A tie americke skoly, co povedat stale sa rozpravame o verejnych skolach, co takto skusit sukromnu za 10 000 dolarov na rok. Myslim ze sukromne skoly su na daleko vyssej urovni. A k tym college no ja by som to uplne so slovenskou vyskou neporovnaval. Ale to s tym, ze cele verejne skolstvo je pod urovnou, tak to potvrdujem.

  41. February 18th, 2009

    kenty napísal:

    prepac, ale tu cast s rusmi som nepochopil. nikto z nas tu nieje prorusky a to, ze maju spickove vojenske technologie je jednoducho objektivny fakt. ja som tu asi jediny na sukromnej skole a poviem ti, ze vzdelanie, ktore tu dostavam je len zlomok vzdelania ktore dostavam doma. jedine co maju lepsie su pomocky, premietacky, tabule… a to je asi tak vsetko. a nikto tu nehovori ze slovensko je raj na zemi, ale ked som tu tak porovnavam a vidim, ze niektore veci jednoducho doma slapu 100krat lepsie. samozrejme su veci, a nieje ich malo, v com su lepsi americania, ale pokial cakas, ze vsetci tu budeme skakat od radosti ze sme v amerike a budeme milovat ich “kulturu” len za to ze je zapadna a americka, tak sa veeeelmi mylis. snazime sa tu vsetci rozmyslat trochu kriticky k svojmu okoliu a nebudeme suhlasit so vsetkym co je zapadne len pre to lebo je to zapadne.

  42. February 18th, 2009

    Peto napísal:

    uf, jimmy, ja sa tiez nepamata, ze som niekde napisal, ze si myslim ze Slovensko je najlepsie. ak sa mylim, oprav ma prosim ta
    to s tym kracom mas uplnu prvu, dole nejde len Slovensko, ale cely svet. no je proste fakt, ze za tuto ekonomicku krizu si mozu sami - ednak konzumnym sposobom zivota a vdaka FED, ktora pumpovala do ekonomiky neskutocne mnozstva lacych penazi, raz sa to prevalit muselo.

    to stranka nie je orientovana pro-rusky, no ani pro-americky, to si treba uvedomit.
    no moj osobny nazor.. radsej budem okaslany, ako vyuzivany…

    a kenty… mozno by si mohol ist skusit ist na sukromnu za desinku rocne… alebo pockat, kolko to vlastne rocne platis ty?? ;-)

  43. February 18th, 2009

    kenty napísal:

    za skolu 15 rocne…a to za este nejaku speci anglinu dalsich 1200 za semester

  44. February 19th, 2009

    jimmy napísal:

    Sorry ale myslim ze tato debata by bola na dlhsie a nie takymto stylom. Netvrdim, ze tato stranka je pisana pro-rusky ale niekedy sa to tu o tych amikoch trocha prehana. A skakat od radosti a milovat americku kulturu? No neviem konkretne co ta americka kultura je, ale viem len kulturach dovlecenych z inych casti sveta… A este mi neda, chcel by som vediet akoby to vyzeralo na Slovensku keby vsetcia mali rovnaku strednu skolu a nemali sme gymnazia a rozne ucilistia…

  45. February 19th, 2009

    Robqo napísal:

    :D takisto mi to neda trocho sa zapojit… takze k tej chudobe z wikipedie- USA 12-17%, Slovensko 11.6%
    treba si ale uvedomit ze v USA zije 60x viac ludi ako na slovensku,VACSINU potom vsak tvoria neprisposobivi a nevzdelani afroamericania (musite ale chapat rozdiel medzi normalnym afroamericanom a potom negrom) a taki hispancki pristahovalci. K vzdelaniu,je pravda ze to nieje take ruzove ale len preto lebo maju moznost si vyberat predmety…napriklad Kenty,hovoris ze tvoja skola ti ponuka len zlomok z toho co ta slovenska…ja napriklad beriem na A.P Calculus a dalsich A.P. premdetoch veci ktore som sa doteraz na slovensku neucil a to som tiez na jednom z najlepsich gymnazii. Americka stredna zvycajne ponuka vela takychto predmetov…A.P Bio, A.P.Calculus,A.P Chemistry, A.P Physics, A.P English, A.P Government atd… tieto si vybera malo ludi lebo su dost tazke… Dalej no zatiahli ste do toho aj Rusko, je to pravda Rusi maju spickove vybavenie rovnako ako Americania ale ruski lud sa zato nemal nikdy dobre a stale su zavisli na predaju plynu a ropy..taksito sa Nikdy nestalo zeby niekto emigroval zo zapadu na vychod.

    No a americka ekonomika, co uz je to recesia…opakuje sa to co sa stalo v roku 1929…Obama robi takmer to iste co Roosevelt…a aj ked to uz je dnes hlavne o globalnej ekonomike,snad sa to urovna.

  46. February 20th, 2009

    kenty napísal:

    hm, moja skola vec ako AP neponuka… jedine, s cim si mozem pridat je honor predmety, ale jediny rozdiel medzi honor a normalnym je cca 3 extra short answer otazky na teste, jedna esej za polrok..a to je tak vsetko. nenaucis sa ani o slovo viac, jedine ze ta viacej otestuju. alles.

  47. February 21st, 2009

    Robqo napísal:

    no ak niesi na klasickej americkej high school tak sa na americky vzdelavaci system stazovat nemozes. Pokial viem vsetky stredne skoly aspon v Michigane ponukaju A.P predmety (asi musia,nie som si isty)
    a ako som spominal, tie daju zabrat kazdemu

  48. February 22nd, 2009

    kenty napísal:

    som na sukromnej, to je asi tak jediny rozdiel od “klasickej”

  49. February 22nd, 2009

    Robqo napísal:

    co som ja myslel je,ze pokial viem na tvojej skole su ludia z celeho sveta, je zamerana na sporty,nemate vyssie stupne predmetov pretoze mozno nikto neocakava ze na sportovej akademii by si ich niekto vzal a vobec mal cas sa im venovat…v tom je potom rozdiel medzi tvojou skolou a ostatnymi,vo vyucovacom systeme

  50. February 22nd, 2009

    kenty napísal:

    1. ano, su tam ludia z celeho sveta
    2. nieje zamerana na sporty, je tu ja vela studentov, ktori nechodia do akademie
    3. jedine, co ma spolocne so sportami je akurat to, ze ti vyjdu v ustrety ked chybas, daju ti viac casu na doucenie, resp. sa da pomerne lahko ospravedlnit neucast. ale ked mas test, tak mas proste test a vyhovorka ze si bol cely vikend na turnaji/zapase ti absolutne nepomoze.

  51. February 22nd, 2009

    Robqo napísal:

    pozri co som ja mal na mysli je ze ty sa stazoval na americky vzdelavaci system,ze sa nic nenaucis a ze je to ovela lahsie ako na Slovensku. Takmer kazda stredna skola v USA vsak ponuka Advanced Placement programy,vacsinou si ich beru ziaci 11 a 12 triedy…neviem preco tvoja nie…

  52. February 22nd, 2009

    Peto napísal:

    ako neviem o com sa tu dotahujete

    ano, vacsina strednych skol v USA ponuka AP. nie kazda, a aj ked ponukaju, tak nie vsetky predmety. obtiaznost zavysi cisto na skole a ucitelovi, preto sa moze odlisovat

    v clankoch, ktore pisem opisujem svoje skusenosti. chodil som tu pol roka na jednu ghetto skolu s opicami, teraz chodim na druhu najlepsiu skolu v celej PA, z ktorej cez 98% studentov pokracuje v studiu na vysokej skole, popri tom tu chodim aj na vysoku skolu, cize si myslim, ze viem celkom slusne porovnavat.

    ak v clanku napisem nejake zavadzajuce fakty, budem rad, ak ma opravite. zvysok clanku su subjektivne pocity a komentare vychadzajuce z mojich skusenosti, a ako uz slovo subjektivne napoveda, nema tu zmysel dohadovat sa.

    Robqo, ak sa ti nepacia moje nazory, je mi to luto, pravdepodobne mas asi lepsie skusenosti. si, ako kazdy iny exchange student viac nez vitany pisat clanky a podelit sa s ludmi o svoje pozitivne zazitky, ktore mozu byt uplne odlisne od nasich. ak chces nieco dobre napisat, go ahead, ja to tu s radostou uverejnim a sam si to precitam :wink:

    no ak nenapises blizsie a len sa tu v diskusii dotahujes o blbotiach, podla mna to nema cenu :smile: teda ak chces pokracovat v pohode, nikto ti prispevky mazat nebude… je to len na tebe :wink:

  53. February 22nd, 2009

    Robqo napísal:

    Peto: nehovorim ze tvoje nazori alebo skusenosti su zle,uvedomujem si ze napriklad na tvojej alebo kentyho skole to mohli byt uplne ine ale posudzovat cely US system podla takejto skusenosti sa mi nezda. Ved predsa len ak je to ghetto skola, pari medzi najhorsie a preto tak casto zapocujes… Áj dont gét it, misís tíčr …

    Preto ak hovoris ze si sa v skole nudil asi to bola pravda,ved yearbook,senior seminar ani niesu normalne predmety, pre-calc som sice nebral ale kedze A.P calculus moze odpovedat 3 rocniku gymnazia na slovensku, pre-calc moze byt ucivo 2.rocnika, pokail ide o Honor English a Honor Physics mozno sa tvoji spoluziaci precenili. Ja teraz mam A.P English a A.P Physics a vsetci v triede su pomerne schopni, jeden chlapec mal interview s Harvardom a zda sa ze ho prijali.
    A.P Government s tebou v podstate suhlasim.
    No ja napriklad ani nemusim chodit zaroven na vysku,5 z mojich 7 predmetov su college kurzy,tie dalsie dve su speech a American history.

  54. February 23rd, 2009

    kenty napísal:

    hm, neviem ako je to s ivy league, ale jeden moj kamarat mal minuly tyzden interview s Princetonom. co by nebolo nic extra, ale SAT=800-850, este k tomu nic moc tenista.

  55. February 23rd, 2009

    Robqo napísal:

    viem ze ivy league sa nezameriava az tak na znamky. Mozes mat napriklad v skole Ccka pokaslat cely SAT ale byt genius v robotike. Oni vyhladavaju roznych ludi s roznymi nadaniami. Studentov len s Ackami,ktori vykonavaju community service, su v desiatkach dobrovolnickych organizacii a milacikmi ucitelov je vela. Najdes ich na kazdej jednej High School v USA…

  56. February 23rd, 2009

    kenty napísal:

    u nas nie :) a ze kto tu generalizuje :shock: tak vidis aj ty posudzujes cely system podla svojej skoly

  57. February 23rd, 2009

    Robqo napísal:

    ja len konstatujem,vychadzam z toho co mi hovoria ostatni,stretavam ludi z inych skol a uz len fakt ze kazda skola ma NHS (national honor society) ktorej clenom mozes byt iba ak mas GPA nad 3.5,a vykonavas community service jednak pre skolu a pre mesto.. :D :D

  58. February 24th, 2009

    Peto napísal:

    robqo ja nesudim len podla svojich skusenosti. poznam skutocne dost vela ludi, a drviva vacsina z nich je na beznych skolach = uroven nula bodov.

    tiez poznam ludi, ktory chodia na jedny z najlepsich skol, ako aj ja teraz. ale treba si uvedomit, ze dviva vacsina americkej mladeze chodia na tie “bezne” a ziju v malych mesteckach, nie velkomestach.

  59. June 19th, 2010

    marian napísal:

    myslím si že máš pravdu

  60. June 21st, 2010

    kenty napísal:

    mimochodom, s petom sme zaplatili exchange aj na dalsi rok, snad najdeme aj silu to tu nejak ozivit.

Pridaj komentár!